Jay Beckenstein

se narodil 14. května 1951 v Brooklynu v New Yorku a vyrostl zde obklopen hudbou.

Jeho matka byla operní zpěvačka a jeho otec, velký milovník jazzu, ho přivedl k hudbě Charlieho Parkera a Lestera Younga, ještě předtím než se malý Jay naučil mluvit. V pěti letech, když se rodina přestěhovala do Farmingdale, LI, se začal učit hře na klavír. První příležitost sáhnout si na saxofon dostal na základní škole v sedmi letech.

Jay absolvoval lekce saxofonu a během celého dětství hrál ve školních kapelách. Na střední škole potkal Jeremyho Walla a založili spolu svoji první vlastní kapelu. Závěr studia na střední strávil Jay v Norimberku, kde na americké vojenské základně pracoval jeho otec. Působil tam v R&B kapelách, které hrály jak pro armádu, tak v místních klubech. V té době se seznámil se spoustou R&B a rocku a začal tyto vlivy kombinovat se svým jazzovým hudebním základem.

Po návratu do Spojených států se zapsal na Univerzitu státu New York v Buffalu. V rámci hudebního programu studoval hodně klasické a avantgardní hudby a hrál v některých zajímavých avantgardních souborech. Studoval hru na saxofon u Edwarda Yadzinského, navštěvoval ale také lekce Johna Sadoly, se kterým pracoval na své jazzové technice.  Té době se šťastně seznámil s Philem DiRem, skvělým tenorsaxofonistou z Buffala, který dával dohromady Buffalo Jazz Ensemble. Spolupráce s Philem v této skupině vedla k další spolupráci, která výrazně rozšířila jeho hudební rozhledy.

Během jeho juniorského ročníku na vysoké škole začal hrát po klubech v Buffalu a v době, kdy promoval, tam měl už stálé angažmá. Dalších několik let strávil hraním v několika skvělých bluesových a R&B kapelách. V té době potkal známého z univerzity Phila Brennana, který se později stal dlouholetým manažerem Spyro Gyry. Město Buffalo mělo v té době vzkvétající hudební scénu, ale Jay už v té době toužil být něčím jiným, ​​než pouze „sidemanem“. Začal tedy v malých klubech s Jeremy Wallem organizovat noční jam sessiony. Tato činnost se pomalu (během roku) vyvinula v kapelu Spyro Gyra. Ve druhém roce fungování kapely se k ní připojil Tom Schuman a stal se vedle Jeremyho druhým klávesistou. Od roku 1978 je Tom jediným klávesistou skupiny. 

Kolem roku 1976 začal Jay pracovat s Richem Calandrou, místním bubeníkem, který měl ambice stát se studiovým producentem. Společně nahrávali a produkovali hudbu pro místní projekty, když potom zbyl ve studiu čas, věnovali se natáčení Spyro Gyry. Tímto způsobem pomalu vzniklo první album kapely.

Richovy a Jayovy ostatní projekty nezaznamenávaly takové úspěchy, jaké si hudebníci představovali, tak se rozhodli vlastním nákladem vylisovat 500 LP. Za rok prodali desítky tisíc desek, podepsali smlouvu na další nahrávání a tím se spustila kariéra skupiny. V roce 1978 se z neformální spolupráce s Philem Brennanem, obchodním poradcem, který byl u natáčení prvního alba, stalo regulérní obchodní partnerství. V roce 1979 se Jay přestěhoval do New Yorku, kde se věnoval produkci alba „Morning Dance“. Během čtyř let, přišly na svět alba „Catching the Sun“, „Carnaval“ a „Freetime“. Jeho život byl naplněn cestováním po celém světě, nahráváním a komponováním.

Jay a Rich koupili nedaleko New Yorku kamenný statek z přelomu století a vybudovali v něm vlastní nahrávací studio BearTracks, které poskytovalo kapele skvělé prostředí pro nahrávání. Studio fungovalo více než třicet let až do roku 2005.

Přestože Jay občas pracoval i na jiných nahrávkách než se Spyro Gyra a věnoval se také produkci (na albech Davea Samuelse a Toma Schumana), Spyro Gyra byla vždy jeho ústředním projektem a plnila většinu jeho hudebních snů. Bylo to přes čtyřicet let skvělé hudby, skvělého přátelství a skvělých časů.

Jay se ve volném čase věnuje malbě, zahradnictví, turistice a dalším outdoorovým aktivitám, ale především svým dcerám Claire, Isabel a synovi Alexovi. Oni, jak říká, mu více než kdokoli nebo cokoli jiného dodávají inspiraci a spokojenost.